STANOWISKO Forum przedstawicieli Komisji Zakładowych NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" Uczelni Krakowa w sprawie biurokratyzacji procesu dydaktycznego

                                                 STANOWISKO
Forum przedstawicieli Komisji Zakładowych NSZZ "SOLIDARNOŚĆ"
Uczelni Krakowa
w sprawie biurokratyzacji procesu dydaktycznego
z dnia 2 grudnia 2011r.


Z coraz większym zdziwieniem i niepokojem obserwujemy narastającą w
ostatnich latach biurokratyzację życia środowiska akademickiego, w tym
szczególnie procesu dydaktycznego.
Bezpośrednią przyczyną naszego wystąpienia są wprowadzane w życie od
1 października 2011 r zapisy ustawy z 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym
wraz z późniejszymi zmianami, w tym z 18 marca 2011r (Dz. U. Nr 84, poz. 455).
Towarzyszące tej ustawie stosowne rozporządzenia, a szczególnie Rozporządzenie
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2 listopada br w sprawie Krajowych Ram
Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz Rozporządzenie MNiSzW z 4 listopada br
w sprawie wzorcowych efektów kształcenia zobowiązuje wszystkie uczelnie naszego kraju
do opracowania nowych syllabusów przedmiotów. Nie jest to bynajmniej związane
z wprowadzaniem nowych treści dydaktycznych, lecz wynika bezpośrednio
z wspomnianych rozporządzeń. Ministerialni urzędnicy nakazują, na przykład, szczegółowe
opisywanie kryteriów oceny studentów z dokładnością do pół stopnia w ramach
poszczególnych efektów kształcenia (cokolwiek to oznacza). Mało tego, należy również
określić, czego student nie umie lub nie potrafi, gdy wystawiamy mu ocenę
niedostateczną! !!
Najwyraźniej urzędnicy zakładają, że twórczy - naszym zdaniem - proces dydaktyczny
da się ująć w wygodne dla nich tabelki i zestawienia, co z kolei prawdopodobnie pozwala
im wierzyć, że są w stanie ten proces zaplanować i kontrolować (dotyczy to niestety nie
tylko procesu dydaktycznego).
Ponadto, wprowadzona znowelizowaną ustawą ,,reforma" szkolnictwa wyższego nie
jest wsparta żadnym zwiększeniem nakładów fmansowych, a wymaga zwiększonych
nakładów pracy całej kadry akademickiej.
Nauczyciele akademiccy, zamiast prowadzić właściwy proces dydaktyczny
zobowiązani są poświęcić więcej czasu na bezsensowny opis procesu ewaluacji
studentów.
Zobowiązania wynikające z takiego stylu myślenia, naruszają elementarnie
rozumianą zasadę autonomii nauki i uczelni.
Jesteśmy przekonani, że nadeszła pora, aby zdecydowanie przeciwstawić się narzucanej
nam biurokratyzacji naszych działań.
W związku z tym:
• zwracamy SIę do Krajowej Sekcji Nauki NSZZ "Solidarność o podjęcie
skoordynowanych w skali ogólnopol kiej działań, które ograniczą bezsensowne,
uzurpatorskie pomysły biurokracji ministerialnej,
• apelujemy do władz uczelni Krakowa o podjęcie stosownych działań, w tym próbę
koordynacji i wypracowania stanowiska wspólnego dla środowiska akademickiego
Krakowa i całego kraju.
Nie pozwólmy narzucać sobie działań, które uważamy za bezsensowne i szkodliwe!!!
Uniwersytet Jagielloński Akademia u.icz~za sr:
Uniwersytet Rolniczy
~l(j.lJ~
JJ#fBarszcz
Uniwersytet Ekonomiczny
JOlanta;~
Akademia Sztuk Pięknych
Roman Łodziński
CollegiumMedicum UJ /h _.__"' Tadeusz Librowski
. Akademia Muzyczna
~.lAr . !/órpe-/
Elż!le~Hoffman

Data opublikowania: 14.12.2011
Osoba publikująca: Małgorzata Rachwalska