Podwyżki wynagrodzeń od 1 stycznia 2015 roku w formie jednorazowego świadczenia

 

Poznań, dnia 15 czerwca 2015 roku

 

Krystyna Andrzejewska

Komisja ds. Płac

Beata Zięba

Komisja ds. Interwencji

Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność"

 

 

 

Komisja Zakładowe

NSZZ „Solidarność"

Uczelni publicznych

 

 

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi podwyżek wynagrodzeń od 1 stycznia 2015 roku w formie jednorazowego świadczenia lub podwyższenia wynagrodzeń na okres, przedkładamy następującą opinię:

Minister Nauki Szkolnictwa Wyższego  skierował do Rektorów uczelni publicznych pismo DBF.ZFD.74.48.2015  dnia 20 maja 2015 roku , w którym poinformował o zwiększeniu dla uczelni publicznych dotacji „podstawowej", o której mowa w art. 94 ust. 1pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2007 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym ( T.j. Dz. U z 2012 r. poz. 572, z późn.  zm.) o kwotę xxx zł do łącznej kwoty xxx zł. Zwiększenie dotacji „podstawowej" zostało dokonane na podstawie decyzji Ministra Finansów z tytułu uruchomienia ujętej w ustawie budżetowej na rok 2015 ( Dz. U. z 2015 r., poz. 153) rezerwy celowej pt. „Środki na zwiększenie wynagrodzeń pracowników szkół wyższych". Naliczenie zwiększenia wydatków dla każdej uczelni na podwyżki wynagrodzeń dokonano w oparciu o algorytm podziału dotacji podstawowej , określonego w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych ( Dz. U z 2015, poz. 463). Dotyczy to wszystkich uczelni finansowanych w ramach dotacji podstawowej przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego z wyłączeniem uczelni nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Zwiększenie dotacji o kwotę xxx zł do łącznej kwoty xxx zł oznacza, że do wyliczenia dotacji podstawowej na rok 2016 będzie brana pod uwagę kwota łączna xxx zł, a nie tylko pierwotna kwota ( czyli bez dotacji celowej) jaka została określona jako dotacja przedmiotowa na rok 2015 w rozdziale 80306 „Działalność dydaktyczna" w pismach z dnia 14 kwietnia 2015 roku skierowanych do Rektorów. Każda z kwot została wyliczona na podstawie zał. nr 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 marca 2015 roku.

Z powołanego pisma Ministra wynika, że:

  • środki z rezerwy celowej przeznaczone są na zwiększenie wynagrodzeń wraz z pochodnymi z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z wyłączeniem odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
  • dla pracowników uczelni, których wynagrodzenia finansowane są w ramach dotacji podstawowej.  uzupełnienie dotacji podstawowej oznacza zwiększenie wydatków na wynagrodzenia w tym na zwiększenie stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników, zgodnie z załącznikami nr 1, nr 2 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego  z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej ( Dz. U. z 2013, poz. 1571).

Przywołanie przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przepisy wynikające z załącznika nr 1, załącznika nr 2 powołanego rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2013 roku, stanowią, że środki te mogą być tylko przeznaczone na podwyżki stawek wynagrodzeń zasadniczych dla pracowników, których wynagrodzenia finansowane są z dotacji budżetowej, o której mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku  Prawo o szkolnictwie wyższym oraz pozostałe będące konsekwencją podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego takie jak: dodatek stażowy,  premia, nagrody, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, stawki za godziny ponadwymiarowe. Podwyższone mogą być też dodatki funkcyjne.

Przeznaczenie środków z dotacji „podstawowej" na wypłacanie jednorazowych wynagrodzeń  pracownikom lub podwyższenie wynagrodzeń na czas określony jest niezgodne z obowiązującym  Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej ( Dz. U. z 2013, poz. 1571) i z treścią pisma DBF.ZFD.74.48.2015 z dnia 20 maja 2015 roku skierowanego do Rektorów uczelni publicznej. Wspomniane rozporządzenie ani art. 151 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym nie przewidują jednorazowych świadczeń ani podwyższania wynagrodzeń na czas określony „ze środków na zwiększenie wynagrodzeń pracowników szkół wyższych" będących zwiększeniem dotacji podstawowej. Jednorazowym świadczeniem jakie dopuszczają obowiązujące przepisy dla pracowników uczelni publicznych jest dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. „13"na zasadach określonych w przepisach o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym pracowników jednostek sfery budżetowe– art. 156 ust. 3 ustawy –Prawo o szkolnictwie wyższym Jednorazowe świadczenia nie powodują podwyżek wynagrodzeń w latach następnych wynikających ze stosunku pracy, na które to ustawodawca przeznaczył środki w rezerwie celowej na rok 2015 i włączył je do dotacji podstawowej na rok 2015, a nie żadnej innej.

W świetle powołanych decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i wyjaśnień o zwiększeniu dotacji podstawowej o kwotę środków na zwiększenie wynagrodzeń pracowników szkół wyższych do „łącznej kwoty xxx zł" oznacza, że podwyżki wynagrodzeń mają charakter stały ( przechodzący), a nie na czas określony lub w formie jednorazowego świadczenia.

Jeśli środki z dotacji „podstawowej", o których mowa w piśmie z dnia 26 kwietnia 2013 roku zostaną  przeznaczone na  jednorazowe świadczenia dla pracowników uczelni to działające związki zawodowe w uczelni powinny niezwłocznie zawiadomić właściwego ministra w trybie art. 33 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym  o nieprawidłowym wydatkowaniu środków publicznych przez rektora.

 

/-/ Krystyna Andrzejewska

/-/ Beata Zięba

 

 

Data opublikowania: 17.06.2015
Osoba publikująca: Małgorzata Rachwalska